Yapay Zekanın Kullanıcı Deneyimine Etkisi

yapay zeka kullanıcı deneyimi

Teknoloji dünyasında kullanıcı deneyimi ve kullanıcı arayüzü tasarımları önem kazandıkça, yapay zeka da önem kazanıyor. Yapay zeka (AI), etkileşimlerimizde ve hayatlarımızda büyük değişiklikler yaptı. Kullanıcı deneyimi ve kullanıcı arayüzü tasarımları hayatımızın her alanında yapay zekayı kolay kullanmamız için bizlere yardımcı oluyor.

Teknoloji dünyasında kullanıcı deneyimi ve kullanıcı arayüzü tasarımları önem kazandıkça, yapay zeka da önem kazanıyor. Kullanıcı deneyimi tasarımcıları dünyanın dört bir yanındaki şirketlerde en önemli koltukları almaya başladılar bile. Bu iki temel pratik geleceğimizde büyük bir yer edinecekler.

Daha Fazla Müşteri Odağı

Geçmişte ve günümüzde işletmelerin bütün amacı hizmetlerini ve ürünlerini satmaktı. Alınan bütün kararlar, sunduğunuz şeyi müşterilerin satın almasını sağlamak için uygulanabilecek en etkili yolu bulmaya odaklı. Bir şekilde işler değişmeye başladı. Yıllar geçtikçe şirketler, tüketicilere bir şeyler satmak yerine, onların ihtiyaçlarını nasıl karşılayabileceklerine odaklanmaya başladılar. Bu model sayesinde ürünler, her bir insana sunulan deneyimin kendisi haline geldi. Bu deneyimi tanımlayacak şey de kullanıcı deneyimi ve kullanıcı arayüzü tasarımının kendisidir.

Zaman geçtikçe tüketicilerin, hizmet sunacak işletmeleri seçme biçimi de değişecek. Şirketi hiç düşünmeden direkt ürüne veya hizmete bakmak yerine tüketiciler, şirketlerle kurdukları ilişkileri temel alacaklar. Şirketler; kendilerini tanıtmak istedikleri tüketici karakterlerine ve interaktif cihazlarda sundukları markalarına odaklanmaya başlamalılar.

Daha Kolay ve Daha Hızlı Tasarım

daha hızlı web tasarımları

İnsanlar bir web tasarım arayüzünde kullanıcı deneyimini basitleştirmenin en iyi yolunu bulduktan sonra her seferinde yeni bir tasarıma en baştan başlamak gerekmeyecek. Şirketler ve tasarımcılar arasında kullanıcı deneyimi bilgisi yaygınlaştıkça, tasarımlar çok daha kolay ve çok daha hızlı olacaklar. Üstelik yapay zeka gerekli bilgileri zaten bilen ve bir yazılımın ideal kullanıcı deneyimi prensipleriyle tasarlanabilmesini mümkün kılan bir yazılım. Online ve teknolojik etkileşimler için kullanılan bileşenler yapay zeka kütüphanelerinde bulunabilecek ve ne zaman ihtiyaç duyulursa ulaşılabilir olacaklar.

Kişiselleşmiş Tasarımlar

Yapay zeka daha da yaygın olunca kullanıcılar -hepsinde olmasa da- etkileşim kurdukları arayüzlerde ve uygulamalarda deneyimlerini kişiselleştirebilecekler. Yapay zeka yazılımı bir kullanıcının yaşından, ilgi alanlarından, cinsiyetinden ve diğer niteliklerinden oluşan sonsuz bir liste yapabilir.

Bir kere spesifik bir kullanıcı hakkındaki bilgileri derledikten sonra yapay zeka, uygulamalarda spesifik parçalarda -kullanıcıya özel- değişiklikler yapabilir. Bir dijital hizmetin kullanıcı arayüzü parçası, onu ziyaret eden kullanıcıya özel olacak şekilde, gerçek zamanlı olarak inşa edilecek.

Endüstriyel Tasarımcılar

teknolojik gelişmeler

Teknoloji ilerledikçe endüstriyel tasarımcılara olan talep azaldı ama yapay zeka geliştikçe bu iş dalı tekrar yükselişe geçecek. Bunun bir sebebi sanal ve arttırılmış gerçeklik (virtual reality / agumented reality, VR/AR). Sanal ve arttırılmış gerçeklik için başarılı bir sunum yapmak istiyorsanız canlandırmak istediğiniz objenin detaylı ve net bir tasarımına sahip olmalısınız.

Endüstriyel tasarımcılar gerçek hayatta 3 boyutlu objelerin nasıl tasarlanacağını ve oluşturulacağını biliyorlar. Diğer birçok tasarımcı yalnızca objelerin bilgisayar yazılımlarındaki taklitlerini nasıl yapacaklarını bilebilirler.

3D yazıcılar ve endüstriyel imalatlar sayesinde de endüstriyel tasarımcılar için büyüyen bir ihtiyaç var. 3D yazıcılar imalathanelere birçok özelleştirilmiş yapıyı çok daha ucuza oluşturma imkânı sunuyor. Eskiden imalathaneler özelleştirilmiş materyaller yapamazlardı çünkü basit bir obje için bile bu çok pahalı ve uzun bir süreçti. Neyse ki 3D yazıcılar sayesinde imalatçılar artık tasarım yapıları ile hızlı ve kolay bir şekilde objeleri oluşturabiliyorlar.

Artık işletmeler, kullanıcıların çoğunun kabul edeceği bir ürünü bulmak yerine, her bir kullanıcı için özelleştirilmiş ürünler tasarladıklarını hayal edebiliyorlar. Şirketler yeni materyaller üzerine çalışmaya başladıkça, materyaller üzerin ileri seviye bilgiye sahip ve potansiyelleri anlayabilen insanlar aramaya başlayacaklar.

Gelişmiş Araçlar

Yıllar öncesinden hayali kurulan sürücüsüz arabalar gerçek oluyor. Birçok farklı otomobil şirketi, insan kontrolü olmadan çalışabilecek araçlar tasarlamaya başladı. Direksiyonun arkasında bir insan varmış gibi fonksiyonellik gösterebildikleri için sürücüsüz araba teknolojisinin arkasında büyük ölçüde yapay zeka var.

Akıllı Evler

sanal gerçekliğe uyumlu web tasarımları

Yapay zeka yazılımları ile kökten değişen şey yalnızca arabalar değil. Dünyanın dört bir yanındaki evler yalnızca bir komutla her şeyi kontrol edebileceğiniz şekilde fonksiyonellik kazanmaya başladılar. Gelecekte bu tip teknolojiler evlerde çok daha fazla görünecekler. Hatta bir seçenek olarak sanal gerçeklik teknolojileri televizyonların yerini alacak.

Daha Az Ekran

Sanal gerçeklik yalnızca televizyon ekranlarını etkilemekle kalmayacak. Ses kontrollü arayüzler ve yapay gerçeklik cihazları sayesinde çok daha kişiselleştirilmiş deneyimler yaşama şansımız olacak.

Yeni Tasarımcı Pozisyonları

Geçmişte her şirkette spesifik tasarım alanlarında uzman tasarımcılar olurdu. Yapay zeka yazılımları yaygınlaştıkça ve kullanıcı deneyimi/kullanıcı arayüzü tasarımları önem kazandıkça kullanıcı deneyimi tasarımcıları piyasada ciddi önem kazanacaklar.

İşletmeler, gelişen teknolojiyi kullanarak ideal kullanıcı deneyimleri inşa eden insanlara ihtiyaç duyacak.

UX Tasarımında Yapay Zekanın Rolü - Yapay Zeka UX'i Nasıl Etkiler?

AI gelişimi, neslimizin en önemli teknolojik trendlerinden biridir. 2022 itibarıyla, küresel AI pazar değerinin 136 milyar dolardan fazla olduğu tahmin ediliyor. Ve önümüzdeki 8 yılda yapay zeka endüstrisi değerinin 13 kat artması bekleniyor. Bu nedenle, kurumsal UX tasarımında yapay zekanın önemini abartamayız.

AI, UX sürecinin her aşamasında tasarımcılara ve geliştiricilere yardımcı olarak işlerini daha iyi ve daha kolay hale getirir. UX tasarımcıları, insanların belirli bir durumda neye ihtiyaç duyduğunu veya hareket ettiğini belirlemeyi amaçlayan yapay zeka ve tahmine dayalı analitiği kullanarak müşterileri için daha iyi ürünler geliştirebilir.

Bu gönderide, yapay zekanın kullanıcı deneyimine etkisini ele alacağız ve akıllı makineler oluştururken bu etkileri dikkate almanın neden önemli olduğunu açıklayacağız.

Yapay Zeka Kullanıcı Deneyimi Tasarımını Nasıl İyileştirebilir?

Tahmin sistemleri, ses işleme, konuşmayı metne dönüştürme ve NLP, yapay zeka sistemlerinin örnekleridir. AI sistemlerinin zekası ve insanların zekası çok farklıdır. Ancak, şirketler tamamlayıcı özelliklerinden yararlanabilir. Veri yapılandırma ve tablolama, UX araştırmacılarının yaptığı sıradan iş türlerinin yalnızca iki örneğidir.

Yapay zeka sistemleri, tekrar eden işleri hızlı ve verimli bir şekilde yapabilir, insanları muhakeme ve şefkat gerektiren daha karmaşık faaliyetlere odaklanma özgürlüğüne kavuşturur. Bununla birlikte, verilerin düzenlenmesi ve görüntülenmesi söz konusu olduğunda, kullanıcı deneyiminde yapay zeka her zaman insan yeteneklerinin önünde olacaktır.

UX Tasarımcıları ve Yapay Zeka: Birlikte Nasıl Çalışabilirler?

Yapay zekanın seçenekler sunma ve karar vermeyi hızlandırma kapasitesi, UX tasarımcılarına yardımcı olabilir. Bir süredir geliştiriciler ve tasarımcılar, yapay zeka ve makine öğrenimi ile ürün ve uygulama geliştirmede otomasyonu kullandılar. AI In UX programlamanın tasarımcılara nasıl yardımcı olabileceğini düşünelim.

Yargı Çağrıları: UX tasarımcıları, yapay zekanın seçenekler sunma ve hızlı karar vermeyi kolaylaştırma yeteneğinden yararlanabilir. Makine öğreniminden elde edilen tahminler, karar verme sürecini kolaylaştırmak ve zamandan tasarruf etmek için geçmiş verilere dayalıdır.

İnsanlar ve Yapay Zeka Arasındaki İlişki: İnsan-makine etkileşiminin en iyi örneklerini düşündüğümüzde, sesli asistan yetenekleri nedeniyle Siri ve Alexa iki mükemmel örnektir. Yapay zekalar, kullanıcı verilerini toplayıp analiz ederek insan davranışı hakkında doğru tahminler yapabilir ve bu da insan-yapay zeka etkileşimi alanını ilerletir. UX tasarımcıları , geliştirmenin herhangi bir aşamasında uygulamanın UI ve UX kalitesini artırmak için İnsan-AI bağını kullanabilir .

Kullanıcı deneyimi tasarımcıları, arayüz oluştururken çalışmalarını genellikle kullanıcı davranışının istatistiksel incelemelerine dayandırır. Öte yandan yapay zeka, aynı görev verildiğinde büyük hacimli verileri işleyebilir ve eyleme dönüştürülebilir içgörüler üretebilir. Büyük miktarda veri değerlendirildikten sonra kullanıcı deneyimleri oluşturulursa, dahil olan tüm taraflar fayda sağlayacaktır. AI kullanırsak, UX Tasarım için veri analizi için herhangi bir çaba harcamamıza gerek kalmaz. Tüm bu kullanıcı verilerini analiz ettikten sonra, ürününüzün hedef kitleniz için yararlılığını düşünün.

Kullanıcılara Avantaj Sağlamak: Yapay zeka güdümlü bir yazılım, özelliklerini her kullanıcıya göre ayarlar. Programcılar, kullanıcı deneyimini ve sonuçları iyileştirmek için yapay zekayı eğitebilir. Tüketicilere ve kullanıcılara mümkün olan en yüksek değeri sağlayarak doğrudan daha iyi bir Yatırım Getirisi (ROI) garanti edilir.

AI'nın Kullanıcı Deneyimi Üzerindeki Etkisi

Yeni teknolojinin hızla gelişmesi nedeniyle, kullanıcı deneyimi hızla gelişmektedir. Yapay zeka, gelişimi ve kullanıcı deneyimi stratejisi üzerindeki etkileri hızla ilerleyen bir teknolojidir. Yapay zeka ile kullanıcı deneyimini geliştirmek mümkün mü?

Yapay zeka halihazırda kullanıcıların dijital cihazlar ve hizmetlerle ilgili deneyimlerini değiştiriyor ve bu eğilimin yalnızca gelecekte artması bekleniyor.

UX tasarımcılarının ve makine öğrenimi (ML) uzmanlarının rolünün belirli şekillerde karşılaştırılabilir olduğunu düşünüyorum. Her ikisi de bilgi toplar, kullanıcı etkinliğini değerlendirir ve insanların davranışlarını tahmin eder.

AI ve ML sayesinde tasarımcılar artık kullanıcılar için daha tatmin edici mobil uygulama etkileşimleri oluşturabilir. Yapay zekanın, tüketicilerin satın aldıkları ürünlerle etkileşimini nasıl değiştirdiğine bakalım.

Basitleştirilmiş Kullanıcı Arayüzleri: Basit arayüzler, tüketicilerin bir web sitesinde veya uygulamada gezinmesini ve hakkında daha fazla bilgi edinmesini kolaylaştırır. Yapay zeka, bir kullanıcının bir sonraki hareketini veya sorgusunu tahmin etmek ve ilgili bilgileri döndürmek için geçmiş verileri analiz edebilir. Yapay zekadaki gelişmeler sayesinde şirketler artık tüketicilerin isteklerine öncelik verebilir.

Otomasyon: İnsan unsuru, önemsiz olmalarına rağmen, birçok tekrarlanan, sıkıcı işi başarıyla yürütmek için gereklidir. Resim yeniden boyutlandırma, renk düzeltme ve resim kırpma, yapay zekanın otomatikleştirebileceği işlem türlerinin yalnızca birkaç örneğidir.

Yapay zeka alanındaki araştırmacılar, tüm bu işlemleri otomatik olarak yapabilen son teknoloji çözümler geliştirdiler. Örneğin, Adobe CC'nin birleştirme özelliği, fotoğraflardaki desenleri tanıyabilir ve tasarımcıların bunları birbirine dikmesine yardımcı olabilir.

Görseller: Bir tasarım sistemini oluşturan kalıplar, modüller ve ögeler, bir ürünün veya markanın görsel kelime dağarcığını tanımlar. Airbnb ve Google gibi şirketler, UX tasarımcılarının tutarlı bir şekilde hoş ve işlevsel bir kullanıcı deneyimi sunmak için kullanabileceği tasarım sistemleri geliştirdi.

Yapay zeka ve makine öğrenimi entegrasyonu, ürün ekiplerini her bir kullanıcının arayüzün bileşenleriyle nasıl etkileşime girdiği hakkında bilgilendiren ölçümlerin toplanmasını ve analiz edilmesini sağlar. Bir tasarım sisteminin verileri analiz etme ve neyin işe yarayıp neyin yaramadığını belirleme yeteneği, sağlayabileceği kullanıcı deneyiminin kalitesiyle doğrudan ilişkilidir.

Üretim Sonrası Görseller: Autodraw, Artisto ve Prisma, yapay zeka yaratıcılarının bir buluşu sayesinde, insan yüzü tanıma için yapay zeka teknolojisinden yararlanan çok sayıda uygulamadan yalnızca birkaçıdır. Ayrıca fotoğraflar insan yüzlerine bulanıklık ve gölge efektleri uygulayabilir.

Kişiselleştirme: Kişiselleştirme, son kullanıcılara sağlanan hizmetin kalitesini önemli ölçüde etkileyen başka bir yapay zeka destekli özelliktir. Kişiselleştirme tekniklerini uygulamak, daha iyi ve daha verimli bir kullanıcı deneyimi sağlayabilir.

UI Tasarımında Yapay Zekanın Sınırlamaları

Verilerin Analizindeki Hatalar: AI sistemleri, yalnızca AI sistemlerine beslediğimiz veriler aracılığıyla öğrenebilir. Ancak, bilgisayarda verdiğimiz bilgiler güvenilmez veya eksikse bulgularımız yanlış veya çarpıtılmış olabilir. AI'yı beslediğimiz verilerin kalitesi, ne kadar iyi performans gösterdiğini belirleyecektir.

Önyargılı Algoritma Problemi: Kusurlu veya önyargılı olmaları durumunda adil sonuçlar sağlamak için bu algoritmalara güvenemeyiz. Algoritmalardaki birincil yanlılık kaynağı, başlangıçta oluşturuldukları kısmi, kendi kendine hizmet eden yöntemdir. Algoritmik önyargı, sosyal medya ve arama motorları dahil olmak üzere büyük platformlarda yaygındır.

Gizli İşlemler: Yapay zekanın veri dağlarını tarama, gizli kalıpları belirleme ve seçimleri bu bilgilere dayandırma kapasitesi, ona geniş çapta övgü kazandırdı. Ancak, sistemin hızına ve güvenilirliğine rağmen, önemli bir sınırlama vardır. AI, bu yargıya varmanın ardındaki mantığını sözlü olarak ifade edemez veya gerekçelendiremez.

AI, UX Tasarımcılarının Yerini Alacak mı?

Yapay zekanın nihai hedefi, insanlara öneri ve tavsiyeler sunarak insan üretkenliğini ve etkinliğini artırmaktır. Yapay zekayı tasarım sürecine dahil ederek, UX tasarımcıları müşterilerinin ihtiyaçlarını daha iyi karşılayabilir. AI ayrıca müşteri hizmetlerinin geliştirilmesine ve yönetilmesine yardımcı olarak UX tasarımcıları için zamandan ve emekten tasarruf sağlayacaktır.

Şu anda, AI erken öğrenme aşamalarındadır. İnsan deneyiminden öğrenme potansiyeline sahip olsa da, eleştirel akıl yürütme konusunda hâlâ eksiktir. Yapay zekanın, UX tasarımcılarının kolayca çözebileceği karmaşık tasarım endişelerini çözmeye çalışması boşa gider. Bu nedenle, UX tasarımcılarının yerini yapay zeka almayacaktır. Bununla birlikte, AI'nın sürekli artan karmaşıklığı, işlevinin gelecekte değişebileceğini gösteriyor.

Bu günlerde, UX tasarımcıları, katlanmak zorunda oldukları sıkıcı ve tekrarlayan işlere yardımcı olmak için yapay zekayı kullanmakta rahatlar. Bununla birlikte, yapay zeka daha yüksek bir karmaşıklık düzeyine ulaştığında, UX tasarımcılarına karmaşık mimariler ve kusursuz kod oluşturma konusunda yardımcı olabilecektir.