Kullanıcı Arayüzü (ui) Tasarımı Nedir? Başlangıç Kılavuzu

user interface kullanıcı arayüzü nedir

Bir web sitesi, uygulama, giyilebilir cihaz veya herhangi bir dijital ürün oluştururken, kullanımının olabildiğince kolay ve verimli olmasını istersiniz. Bu, bir üyelik sitesinin ana sayfasında oturum açma düğmesini belirgin hale getirmek veya ziyaretçilerin hemen ödeme sayfasına gidebilmesi için bir e-ticaret web sitesinde açık bir yere bir alışveriş sepeti simgesi eklemek anlamına gelebilir.

Bu kararlar, kullanıcı arabirimi (UI) tasarımının bir parçasıdır. Bu yazıda, aşağıdakiler dahil, bu konu hakkında bilmeniz gereken her şeyi ele alacağız:

  • UI tasarımı nedir;
  • UI tasarım ilkeleri;
  • Kullanıcı arabirimi tasarım araçları;
  • Bir web sitesi için kullanıcı arabirimi nasıl tasarlanır; ve
  • En iyi UI tasarım örnekleri.

Kullanıcı Arayüzü Tasarımı Nedir?

UI tasarımı, bir uygulamanın kullanıcı arayüzünün görünümünü ve hissini yaratma sürecidir. Kullanıcı arabirimi (UI), bir uygulamanın hem görünümünü hem de etkileşimini kapsar. Kullanıcıların gördüğü renkler, okudukları metinler, tıkladıkları düğmeler ve etkileşime girdikleri animasyonlar, uygulamanın kullanıcı arayüzünün bir parçasıdır ve bu nedenle bir kullanıcı arayüzü tasarımcısının sorumluluklarıdır.

UI, kullanıcı deneyiminde önemli bir rol oynar. Uygulamanın tasarımı sezgisel veya tutarlı değilse bir kullanıcı iyi bir deneyime sahip olmayacaktır — ancak kullanıcı arayüzü, kullanıcı deneyimi ile aynı değildir. UX ile UI'yi karşılaştırırken, UX'in daha kapsamlı bir terim olduğunu göreceksiniz. Kullanıcının ihtiyaç ve beklentilerinin karşılandığından emin olmak için bir ürünün tüm yönlerini araştırma, geliştirme, test etme ve iyileştirme sürecidir. UI ise daha kozmetiktir ve yalnızca ürünün sunumuna odaklanır.

Ancak bu, UI tasarımcısının işinin kolay olduğu anlamına gelmez. Sayfaya neyi nereye koyacaklarına onlar karar vermelidir. Örneğin, logo sayfanın üstüne veya altına veya her ikisine birden yerleştirilebilir. Bir kullanıcı fareyle üzerine geldiğinde veya animasyon içermediğinde düğmelerin renkleri değişebilir. Öğelerin hiyerarşisini ve etkileşimini göz önünde bulunduran UI tasarımcısı, her görsel öğenin çekici, çekici ve sayfadaki diğer öğelerle ve bir bütün olarak markayla uyumlu olmasını sağlamalıdır.

Kullanıcı Arayüzü Tasarım İlkeleri

Her uygulama benzersiz bir arayüz gerektirse de, herhangi bir projeye rehberlik etmesi gereken birkaç temel ilke vardır. Çevrimiçi olarak ve ders kitaplarında düzinelerce bulacaksınız, ancak en iyi bilinen ve saygı duyulan bir avuç var. Bunlar arasında Jakob Nielsen'in UI Tasarımı için 10 Kullanılabilirlik Sezgisi, Ben Shneiderman'ın Arayüz Tasarımının Sekiz Altın Kuralı ve Bruce Tognazzini'nin Etkileşim Tasarımı İlkeleri bulunmaktadır. Bu ilkelerin çoğu örtüşüyor, bu nedenle aşağıda bunları özetleyeceğiz ve özetleyeceğiz.

1. Tutarlı Olun

Öne çıkardığınız renkler, seçtiğiniz tipografi, oluşturduğunuz animasyonlar ve hatta kullandığınız kelimelerdeki tutarlılık, arayüzünüzde kullanıcı deneyimi ve marka kimliğiniz için önemli olan genel bir uyuma yol açacaktır.

Örneğin, bir formda düğme metninin "Gönder" ve diğerinde "Gönder" olduğunu varsayalım. Kullanıcılarınızın bu farklı kelimelerin aynı anlama gelip gelmediğini merak etmesi gerekmez. "Gönder" veya "Gönder" formları için tüm düğmeleri kopyalamak, bu ilkenin yarısı olan iç tutarlılığı koruyacaktır.

Diğeri ise dış tutarlılıktır. Bu, kullanıcılarınızı yeni bir şeyler öğrenmeye zorlamaktan kaçınmak için diğer ürünlerin geleneklerini takip etmek istediğiniz anlamına gelir. Örneğin, hemen hemen her sitenin gezinme menüsünde "Ana Sayfa" etiketli bir seçenek bulacaksınız. Bu, ana sayfasını ifade eder. Şimdi bir "Ev" navigasyon seçeneğiniz olduğunu hayal edin. Çoğu kullanıcı bunun ana sayfa anlamına geldiğini anlayacaktır, ancak bunu anlamak için fazladan bir veya iki saniye harcamadan değil. Diğer web siteleri ve uygulamalar tarafından belirlenen kuralları izleyerek kullanıcının bilişsel yükünü bu şekilde artırmaktan kaçınabilirsiniz.

2. Kullanıcıların Kontrolde Hissetmesini Sağlayın.

Kullanıcıların, uygulamayı keşfetmek ve öğrenmek için daha fazla zaman harcamaları için arayüzün kontrolünün kendilerinde olduğunu hissetmelerini sağlamak istiyorsunuz. Bu, hata yapmalarını veya eylemlerini tersine çevirmelerini sağlamak anlamına gelir. Bu nedenle açılır pencerelerin net kapatma düğmeleri olmalı, ödeme sayfalarında geri dönmenin veya alışveriş sepeti bilgilerini düzenlemenin kolay ve net yolları olmalı, editörlerin geri alma ve yineleme seçenekleri vb. olmalıdır.

3. Geri Bildirim Sağlayın.

Kullanıcıya güven aşılamanın bir başka yolu da, arayüzde gezinirken ve etkileşimde bulunurken onlara geri bildirim sağlamaktır. Geri bildirimin ilk noktası, kullanıcıya sayfayı ziyaret etme isteğinin başarılı olduğunu ve içeriğin alınmakta olduğunu bildiren bir yükleme animasyonu olabilir. Kullanıcıyı bilgilendirmenin birçok başka yolu vardır.

Örneğin, bir e-ticaret sitesindeki sipariş onay mesajını ele alalım. Kullanıcıya siparişinin onaylandığını bildirmek, bir rahatlama veya başarı duygusu sağlayabilir. Aksi takdirde, kullanıcı siparişinin başarılı olup olmadığı konusunda kararsız kalabilir ve siparişi tekrar deneyebilir veya siparişi vermeden önce çıkış yapabilir.

4. Kullanıcıların Hataları Çözmesini Sağlayın.

Bir kullanıcı arayüzü, kullanıcıların hata yapmasını ve orada durmasını sağlayamaz, aynı zamanda bu hataların üstesinden gelmelerini de sağlamalıdır. İşte burada hata mesajları devreye giriyor. Sorunu belirtmek ve çözüm önermek için sade bir dil ve net görseller kullanan bir hata mesajı, kullanıcıların gelecekte aynı hatayı anlamasına, düzeltmesine ve bundan kaçınmasına olanak tanır.

Yaygın bir hata mesajı örneği, oturum açma sayfasında alacağınız “yanlış şifre” bildirimidir. Bu mesaj genellikle sorunu çözmek için iki yol önerir: birincisi, şifrenizi tekrar girmeyi deneyebilir veya iki, şifrenizi sıfırlayabilirsiniz.

5. Hataları Önleyin.

Kullanıcılara özerklik sağlamak, ancak yine de arayüzde gezinebilmelerini ve eylemleri başarıyla tamamlayabilmelerini sağlamak istiyorsunuz. Bu nedenle, yalnızca hatalara tepki verecek mekanizmalara değil, aynı zamanda onları önleyecek mekanizmalara sahip olmalısınız. Kullanıcıya geri alma seçenekleri, kişisel veya ödeme bilgilerini onaylamak için gerekli adımlar, uyarı mesajları veya kullanıcının eylemi tamamlamasını engelleyen kısıtlamalar sağlayarak hataları önleyebilirsiniz.

Parola oluştururken karşılaştığınız olağan kısıtlamaları göz önünde bulundurun. Genellikle, parolanın belirli bir uzunluk gereksinimini karşılaması, harf ve sayı kombinasyonuna sahip olması, en az bir özel karakter içermesi ve benzersiz olması gerekir. Bu gereksinimleri karşılayana kadar parola oluşturamazsınız. Bu, kullanıcıların, diğer kullanıcıların zaten seçmiş olduğu veya uygulamanızın doğru şekilde kabul edemediği veya işleyemediği parolalar oluşturmasını önlemeye yardımcı olur. Aynı zamanda bir güvenlik önlemidir.

Bir formu yanlış doldurursanız hata önlemenin başka bir yaygın örneğini göreceksiniz. Örneğin zorunlu bir alanı boş bırakırsanız, formu gönderemezsiniz. Bunun yerine, formu incelemenizi ve hatayı düzeltmenizi isteyen bir hata mesajı alırsınız.

6. Kullanıcıların Bilgileri Hatırlamasına Güvenmeyin.

Kullanıcı arayüzün neresinde olursa olsun, ana sayfanın en altına inmiş veya ödeme yapmaya hazır olduğunu tıklamış olsun, bir sonraki adımı atmak için ihtiyaç duyduğu tüm bilgilere sahip olmalıdır. Sitenizin başka bir bölümünden bilgileri geri çağırmak veya sayfayı yukarı kaydırarak veya geri düğmesine basarak bulmak zorunda kalmamalılar.

Örneğin, bir indirim teklif ettiğinizi varsayalım. Kod, ana sayfanızdaki göz alıcı bir başlıkta listelenir, ancak sitenizin başka hiçbir yerinde yoktur. Bu, kullanıcı bir ürün sayfasındayken indirimin ne kadar olduğunu merak ediyor olabileceği anlamına gelir. Veya ödeme sayfasındalarsa, kodu kopyalamak için ana sayfaya geri dönmeleri gerekebilir. Aramaları sırasında, alışveriş sepetlerini veya sitenizi tamamen terk etmeye karar verebilirler.

Bilgilerin kullanıcı arabirimi boyunca kolayca görülebilmesini veya alınabilmesini sağlayarak bu durumu önleyebilirsiniz. Yukarıdaki örnek için, web sitenizin her sayfasına indirim kodunu içeren bir banner yerleştirerek kullanıcı nerede olursa olsun kolayca bulunmasını sağlayabilirsiniz.

7. Basit Tutun.

Kullanıcı arayüzünü basit tutmak, onu düz yapmak ve gölgelerden, efektlerden veya diğer dekoratif öğelerden kaçınmak anlamına gelmez. Bu, arayüzü tasarlarken minimalist bir yaklaşım kullanmak anlamına gelir. Kullanıcıların hedeflerini tamamlamalarını sağlamak için hangi öğeleri dahil etmem gerektiğini düşünün. Başka herhangi bir şey, kullanıcının dikkatini çekmek için yarışacaktır ve büyük olasılıkla dışarıda bırakılması daha iyidir.

8. Farklı Kullanıcı Türleri İçin Tasarım.

Diyelim ki bir içerik yönetim sistemi için bir arayüz tasarlıyorsunuz. Bazı kullanıcılar diğer CMS platformlarında çok fazla deneyime sahipken, diğerleri daha önce hiç kullanmamış olabilir. Bu nedenle, hem uzmanlar hem de yeni başlayanlar düşünülerek tasarım yapmak önemlidir.

Bunu, yeni başlayanlar için demolar veya araç ipucu önerileri ve uzmanlar için kısayollar ve diğer hızlandırıcılar sağlayarak yapabilirsiniz. Bu özelliklerin tümü, herhangi bir zamanda atlamak veya çıkmak için seçeneklere sahip olmalıdır. Bu şekilde, talimatlara ihtiyaç duyan kullanıcılar demo ve önerilerden yararlanabilirken, daha ileri düzey kullanıcılar platformu ve kısayollarını kullanmaya başlayabilir.

Bir Web Sitesi İçin Kullanıcı Arayüzü Nasıl Tasarlanır

  1. Kullanıcınızın sorunlu noktalarını anlayın.
  2. Kullanıcı hikayeleri yazın.
  3. Bir arayüz envanteri yapın.
  4. Tasarım modellerini tanımlayın.
  5. Bir prototip oluşturun.

1. Kullanıcılarınızın Zor Noktalarını Anlayın.

Kullanıcınızın sorunlu noktalarını anlamak, UI tasarım sürecinde (ve UX tasarım sürecinde) önemli bir ilk adımdır. Bu sadece demografi ile ilgili değil. Kaç yaşındalar, nerede yaşıyorlar - bunlar en önemli sorular değil. Kullanıcılarınızın neye ihtiyacı olduğunu (ihtiyaç duyduklarını bilmedikleri şeyler dahil), hangi beklentileri olduğunu ve görevlerini yerine getirirken ne gibi zorluklarla karşılaştıklarını anlamalısınız. Ancak o zaman kullanımı mümkün olduğunca basit ve etkili bir kullanıcı arayüzü oluşturabileceksiniz.

Veri ve analitikten daha fazlası, bu empati gerektirecektir. Röportajlar, çevrimiçi anketler ve kullanıcı testi oturumları, web sitenizi kullanacak kişiler hakkında bilgi edinmenin yollarından yalnızca birkaçıdır. Bu içgörüler, UI tasarım sürecinin her aşamasını bilgilendirecektir.

2. Kullanıcı Hikayeleri Yazın.

Röportajlarınızı, anketlerinizi ve kullanıcı testlerinizi gerçekleştirdikten sonra, kullanıcılarınız hakkında birçok zengin bilgiye sahip olacaksınız. Bu bilgileri kullanmanın ve düzenlemenin bir yolu, kullanıcı hikayeleri oluşturmaktır. UXBooth ile ilgili bir makalede UI/UX mimarı Tom Brinton'a göre, kullanıcı hikayeleri, kullanıcının uygulamayı kullanarak gerçekleştirmek istediği temel bir hedefi açıklıyor. Genellikle tek bir cümledirler ve şu formatı izlerler: "Bir kullanıcı olarak şunu yapmak istiyorum... [bir amaç]."

Yemek dağıtım hizmeti setindeki bir kullanıcının gerçekleştirmek isteyebileceği bazı hedefleri düşünün. Kullanıcı hikayesi biçimini kullanan bazı örnekler:

  • "Kullanıcı olarak yeni bir hesap oluşturmak istiyorum."
  • "Bir kullanıcı olarak oturum açmak istiyorum."
  • "Kullanıcı olarak ödeme bilgilerimi eklemek istiyorum."
  • “Kullanıcı olarak adresimi değiştirmek istiyorum.”
  • "Bir kullanıcı olarak, teslimat alma sıklığımı değiştirmek istiyorum."
  • "Bir kullanıcı olarak, teslimatlarımı aldığım günü değiştirmek istiyorum."

Kullanıcıların yemek dağıtım hizmeti kitiyle ilgili tüm hedeflerini belirlemek için çok daha fazla kullanıcı öyküsü üzerinde beyin fırtınası yapmanız gerekir. Bu adım önemli miktarda zaman alsa da, çabaya değecektir. Önce kullanıcı hikayelerini belirlemek, kullanıcının ihtiyaçlarının ve davranışlarının uygulamanın tasarımını ve işlevselliğini belirlemesini sağlar - tersi değil.

3. Bir Arayüz Envanteri Yapın.

Artık kullanıcının web tasarım arayüzünde ne istediği ve neye ihtiyacı olduğu konusunda net bir fikriniz olduğuna göre, kullanıcının hedeflerine ulaşması için gereken kullanıcı arabirimi öğelerinin ve özelliklerinin bir envanterini oluşturabilirsiniz. Web tasarımcısı John Freddy buna "arayüz envanteri" adını verir. Tipografiye, resimlere, medyaya, tablolara, formlara, düğmelere, bir gezinme sistemine ve bir arayüzü oluşturan diğer her türlü ıvır zıvıra ihtiyacınız olacak.

Siz ve ekibiniz bu bileşenlerden bazılarını zaten tasarladıysanız veya bunları başka bir pazarlama materyalinde kullandıysanız, Frost bunların ekran görüntülerini almanızı ve bunları bir PowerPoint'te derleyip kategorilere ayırmanızı önerir. Bu aşamada herhangi bir tutarsızlığı tanımlayabileceksiniz - belki yuvarlak kenarlı bir düğme tasarladınız ve başka bir ekip üyesi onu kare kenarlı olarak tasarladı - ve kalıpları belirlemeye başlayın. Bu, UI tasarım sürecini kolaylaştırmak için harika olacaktır.

4. Tasarım Modellerini Belirleyin.

Arayüz envanterinizi sonlandırırken, ortak tasarım kalıplarını belirleyebilirsiniz. Tasarım kalıpları, yazılım tasarımında tekrar eden problemler için genel çözümlerdir. Bunlar kod değil, farklı durumlara uygulanabilecek bir sorunu çözmek için bir şablon veya açıklamadır. Örneğin, sorunun bir web sitesinde çok sayıda bölüm olması, ancak gezinme menüsü için sınırlı alan olması olduğunu varsayalım. Bu durumda, dikey bir açılır menü bir çözüm olabilir. Bu kalıpları belirlemek, UI tasarım sürecinde tutarlılığın ve verimliliğin korunmasına yardımcı olacaktır.

5. Bir Prototip Oluşturun.

Prototip, gerçek uygulamanın arayüzünün nasıl görüneceğine ve hissedileceğine dair aslına uygun bir önizleme sunan yarı işlevsel bir düzendir. Çoğu prototip, uygulamanın tam işlevselliğine sahip olmayacak, ancak uygulamanın nasıl çalışacağını simüle edecek ve müşterilerin ve diğer paydaşların arayüzü tıklamasına izin verecek. Prototip ile, UI tasarımcıları ve diğer paydaşlar, öğelerin nasıl çalışacağını gösterip tartışabilir, fikirlerini test edebilir ve değişiklikler yapabilir. Bu aşamada, UI tasarımcıları genellikle tasarımlarını uygulamaya başlaması için bir geliştiriciye teslim eder.

Artık UI tasarım sürecinin adımlarını ve prototip oluşturmanın ne kadar önemli olduğunu anladığımıza göre, duyarlı ve etkileşimli prototipler oluşturmanıza yardımcı olabilecek bazı araçlara bakalım.

Kullanıcı Arabirimi Tasarım Araçları

1. Justinmind

Justinmind, duyarlı ve tamamen etkileşimli prototipler tasarlamak için ücretsiz bir araçtır. UI öğelerinin stilini, boyutunu ve düzenini farklı ekranların görünümüne ve verdiği hisse uyacak şekilde tasarlayabilir ve arayüzünüzün etkileşimini tasarlamak için çok çeşitli etkileşimler, animasyonlar ve geçişler kullanabilirsiniz.

2. Sketch

Bir milyondan fazla kişi tarafından kullanılan Sketch, kullanıcıların fikirlerini hayata geçirmek için bir ekiple işbirliği yaparken prototipler oluşturmasına olanak tanıyan bir tasarım platformudur. Vektör tabanlı bir araç olan Sketch, bir çizimi, prototipi veya tel kafesi kaliteden ödün vermeden kolayca yeniden boyutlandırmanıza olanak tanır. Sketch'i kullanmak için tek seferlik ödeme yapabilir veya aylık abonelik ödeyebilirsiniz.

3. Marvel

Marvel, herhangi bir cihaz için tel çerçeveler, maketler ve prototipler oluşturmaya yönelik esnek bir araçtır. Araç içinde maketler oluşturabilir, resimlerinizi yükleyebilir veya Sketch'ten tasarımları senkronize edebilirsiniz. Marvel ile tasarımlarınıza ekleyebileceğiniz milyonlarca varlık, stok fotoğraf ve simgeye sahip olacaksınız. Herhangi bir noktada, ekibinize veya diğer paydaşlarınıza projenizin görünürlüğünü sağlayabilir ve diğerlerinin tasarımları hakkında yorum veya açıklama bırakabilirsiniz. Ücretsiz bir planın yanı sıra iki premium plan ve bir kurumsal plan var.

4. Wondershare Mockitt

Wondershare Mockitt Design, yerleşik UI varlıkları ve şablonlarından oluşan bir kitaplığa sahip hızlı bir prototip oluşturma aracıdır. UI bileşenlerini sayfaya sürükleyip bırakabilir, kendi kitaplıklarınızı oluşturup yeniden kullanabilir ve gerçek zamanlı işbirliği yapmak için ekip arkadaşlarınızla aynı sayfada çalışabilirsiniz. İki premium abonelik planına ek olarak ücretsiz bir sürüm var.

5. Invision Studio

Invision Studio, UI tasarımcıları arasında en popüler ücretsiz prototip oluşturma araçlarından biridir. Sketch gibi, Invision Studio da vektör tabanlı bir araçtır. Bu, aslına uygun, etkileşimli prototiplerinizi herhangi bir ekrana otomatik olarak sığacak şekilde hızlı ve kolay bir şekilde tasarlayabileceğiniz, ayarlayabileceğiniz ve ölçeklendirebileceğiniz anlamına gelir. Invision Studio'nun Pano özelliklerini kullanarak tasarımlarınızı paylaşabilirsiniz ve müşteriler ve ekip arkadaşlarınız tasarımlarınız hakkında doğrudan yorum yapabilir.

6. Figma

Figma, UI tasarımcıları için güçlü tasarım özellikleri sunar. Animasyonlu prototipleri daha kısa sürede oluşturabilir, kısıtlamalar özelliğini kullanarak bunları farklı ekran boyutlarına uyarlayabilir ve bileşenler özelliğini kullanarak projelerinizde öğeleri yeniden kullanabilirsiniz. Tasarlarken geri bildirim sunabilmenizi ve yanıtlayabilmenizi sağlamak için aynı projeyi birlikte düzenleyebilirsiniz.

7. Adobe Xd

Adobe XD, UI ve UX tasarımcıları tarafından kullanılan hepsi bir arada bir araçtır. Tel kafes, animasyon, prototip, ortak çalışma ve daha fazlasını yapabilirsiniz. Sketch ve Invision Studio gibi vektör tabanlı olduğu için Adobe XD, herhangi bir ekran için aslına uygun tasarımlar oluşturmanıza olanak tanır. Bireyler ve işletmeler için ücretsiz bir planın yanı sıra ücretli planlar da vardır.

Ui Tasarımının Önemi

Mikrodalga kullanmak, bir uygulamada oturum açmak veya bir e-ticaret sitesinde alışveriş yapmak olsun, her gün kullanıcı arayüzleriyle etkileşim kurarız. Başarılı UI tasarımı, mükemmel bir kullanıcı deneyimi ile zayıf bir kullanıcı deneyimi arasındaki farkı yaratabilir. UI tasarım ilkelerinin yanı sıra web sitesi tasarımı yönergelerini (basitlik, gezinilebilirlik, tutarlılık ve kullanıcı merkezlilik) anlamak ve uygulamak ve doğru araçları kullanmak, ürününüz için en iyi arayüzü oluşturmanıza yardımcı olabilir.

Paylaş Facebook Twitter E-Mail Whatsapp