Hedef Belirlemeden Önce Web Sitenizi Tasarlamayın

İyi Bir Tasarım Hazırlamak İstiyorsanız Önce Hedef Belirleyin

Web siteleriyle ilgili her şey, periyodik tanıtım veya promosyonlarla, ürün tasarımlarıyla, genel bakışla ve doğu insan grubuna hitap etmekle alakalıdır. Bu nedenle web sitenizi tasarlamadan önce mutlaka hedeflerinizi doğru belirleyin.

İyi görünen, dikkat çekici bir web sitesi tasarlamak mükemmeldir, ancak web sitenizin güzel görünmekten başka şeyler de yapabiliyor olması gerekiyor.

İşletme web sitesiyle, bir insanla tanıştığınız anın ilk 30 saniyesini karşılaştırın. Bu, bir insan için ilk izleniminizin oluştuğu andır. Web sitenizin bu izlenimi oluşturması için geçen süre çok daha kısa olabilir. Arayüzünüzün kullanımıyla gelen bu ilk izlenim olumlu olmalı:

  • Arayüzünüzün kullanımı rahat olmalı ve kullanıcılarınızın mekaniklerle kafalarının karışmaması gerekiyor.
  • Arayüzünüz ziyaretçilerinizde, işinizle ilgili pozitif duygular ve düşünceler uyandırmalı.
  • İlk bakışta kolay bir format sunmalı.
  • Anlaşılması kolay etiket bilgileri olmalı.
  • Kullandığınız metinler ve grafikler, şirketinizle ilgili pozitif izlenim oluşturmalı.

Stratejik tasarımın bu elemanları, size amaçlarınızı belirlemeniz konusunda klavuz olabilir. Bu klavuzları, web sitenizi oluşturacak işletme hedefleriniz için klavuz olarak kullanın.

Stratejik Tasarım Uygulamalarını Kullanma

Müştetilerinizin Hedeflerini Belirleyin

Müşterilerinizin amaçlarını yeni site yaparken veya yeniden tasarlarken tam olarak ne elde etmeyi beklediğinizi anlamak zorundasınız.

Seçenekleri değerlendirmek için kendinize zaman tanıyın. Müşterilerinizin tarzını ve web sitenizdeki amaçlarını öğrenmeye çalışın. Daha sonra net bir yol ve amaca karar verin.

Web sitesi tasarımcıları genelde fonksiyonelliğin üstüne sanat eklemekte zorluk çekebiliyorlar. Görsel olarak çekici ve iyi dengeli bir web site yapısı istiyorsunuz ama tasarım bir fonksiyonel sanattır.

Web sitenizi tasarlarken/yeniden tasarlarken onu, ürün satış fonksiyonu, bilgi aktarımı, hizmetlere erişim vermek, eğlence ve çok daha fazlasıyla doldurmalısınız. Hedefleriniz herkes için net olmalı -özellikle de yeniden tasarım yaparken.

Hedef Kitlenizi Tanıyın

web sitenizin hedef kitlesini belirleme

Web sitenizin görünüşü ve fonksiyonları, kim için ve ne amaçla tasarlandığına bağlıdır. Estetik seçimlerinizi belirlemeden önce web sitenizin kullanışlılığını, hitap ettiğiniz meslek gruplarına, teknolojiye, cinsiyete, yaşa ve onların genel ilgilerine göre şekillendireceksiniz.

Hedef kitleniz, font boyutları ve stilleri, grafiklerin kullanımı ve hatta renk seçimleri gibi farklı detayları da etkiler. Hedef kitlenizi tanımlarken dürüst olun.

Tasarımı Marka Görselleri Yürütür

Tasarımcılar yeni trendleri ve fikirleri severler ve bu web sitenizi her zaman olumlu etkilemeyebilir.

Farklı trendleri uygulamak bazı web siteleri için çok güzel olabilir, ama hepsi için değil. Tasarım projeniz bir görseldir. Görselinizin markanızı yansıttığından emin olun.

Hedefler Tasarıma Yön Verir

Doğru adımları attınız ve gerçekleştirilebilir hedefler belirlediniz. Hedef kitlenizi doğru bir şekilde tanımladınız ve sağlam bir marka görseliniz oldu. Şimdi tasarım stratejileriyle, tasarım kararlarınızı senkronize etme zamanı.

Nereden başlamalıyız? Web sitenizi ilk defa tasarlamanızın veya yeniden tasarlamanızın temel amacına odaklanın. Örneğin, hedefi "web sitesine yapılacak kayıtların (registiration) miktarını arttırmak" olarak belirlenmiş bir web sitesi için 3 adım şöyle olmalı:

  1. Anasayfadaki "hakkımızda" kısmının net, özlü ve serbest bir yapısı olmalı. Bütün fonksiyonları tanımlayın ki bir kafa karışıklığı olmasın.
  2. Ziyaretçilerinizin dikkatini "kayıt ol" butonuna veya linkine çekmek isteyebilirsiniz. Bu butonu veya linki, marka renklerinize uygun bir renkle tasarlayarak veya kontrast vererek görünür yapabilirsiniz. Web sitenizin ziyaretçileri nereden kayıt olunacağını bulmak için vakit harcamak istemezler. Hiçbir kafa karışıklığına sebebiyet vermemek için tasarım yeteneklerinizi kullanın.
  3. Kayıt süreci, isim ve iletişim bilgileri kadar basit olmalı. Bunu bir ankete, değerlendirmeye veya finansal sorguya çevirmeyin. Eğer doldurmaları gereken uzun bir liste görürlerse insanlar bundan kaçabilirler. Diğer bilgiler yalnızca ihtiyaç olduğunda toplanmalı.

Bu adımlar kayıtları arttırmayı amaçlayan bir web sitesi için geçerli. Amaç doğrultusunda, elemanları tasarlamaya odaklanan bu strateji, amacınıza bağlı olarak sizin de işinize yarayabilir. Hedef kitlenize ve markanıza en iyi hitap eden odağa ve estetistiğe kendiniz karar vereceksiniz.

Eğer markanız eğlence sektöründense, şekilleri, görselleri ve sesleri kullanarak duygusal deneyim yaratın.

Eğer web siteniz bilgilendirme amaçlı tasarlandıysa, kullanımının rahat ve içeriklerin okunabilir olduğundan emin olmalısınız. Kullanıcıyı, içerikten uzaklaştıracak bir tasarım yapmak istemezsiniz.

Doğru Kitle İçin Tasarım Yapın

Tabii ki herkes sizin potansiyel hedef kitleniz olabilir ama ortada yalnızca tek gerçek kitle vardır. Web sitenizin sunduğu ürün ve servisler en çok bu kitleyi ilgilendirecektir. Bu doğru kitleyi etkilemeye odaklanın.

Web siteleriyle ilgili her şey, periyodik tanıtım veya promosyonlarla, ürün tasarımlarıyla, genel bakışla ve doğu insan grubuna hitap etmekle alakalıdır.

Pazarlama, Bağlılığı ve Yatırımı Sürdürür

web sitesinde ürün ve servisler

Pazarlama, önemli sorulara cevap verir; Bu nedir? Ne işe yarar? Buna neden ihtiyacım var?

Bu bilgileri ulaşılır yapın. Müşterilerinizin detayları bulmak için web sitenizi deşmesini beklemeyin. Bulması kolay yerlerde, anlaşılır metinlerle ve grafiklerle sergileyin. Gerçek ücreti ve ödemeyi hangi noktada aldığınızı da belirtin.

Stratejik tasarım, genel mantıktır. Bir ürünü veya hizmeti spesifik bir amaç için, bu amaca uygun tasarlarsınız.

Amaçlarınıza giden yolu görmenizi engelleyen tuzaklardan kaçınmak kolaydır. Bu tuzaklardan kaçınmak için "Neden" sorularını sormayı deneyebilirsiniz:

  • Neden butonların yerini bu şekilde seçtiniz?
  • Bu fontu seçmemin amacı neydi?
  • Bu sayfada simgeler kullanmaya karar vermemin sebebi neydi?
  • Bu renkler mükemmel çalışıyor, çünkü?
  • Bu web sitesi kime sunulacak?
  • Web sitemin hedef kitlesi kimler?
  • Web sitemin ortamı markamı yansıtıyor mu?
  • Web sitem amacına hizmet ediyor mu?

Bütün adımları gözden geçirirken temel amacınızı düşünün. Bu yolla web sitenizin amacınıza hizmet ederken de güzel görünebileceğini göreceksiniz. Bunları netleştirmeden web sitenizi tasarlamayın.

Bu günlerde iyi bir tasarımın yalnızca sürükleme, renk değiştirme ve birkaç içerikten oluştuğuna dair genel bir yargı söz konusu. Görünüş önemlidir. Tabii görünüş sizi beklediğiniz kadar ileri götürmez. Özellikle de konu web sitelerine geldiğinde.

Evet, hepimiz mükemmel görünen tasarımları severiz ama istediğiniz hedeflere ulaşmak istiyorsanız web sitenizin gerekli bazı temel fonksiyonları içermesi gerektiğini anlamalısınız.

Bu günlerde iyi bir tasarımının yalnızca sürükleme, renk değiştirme ve birkaç içerikten oluştuğuna dair genel bir yargı söz konusu. Tabii ki bu özellikler temel pratikler arasında ve evet, bu özellikler gerçekten iyi görünümlü bir tasarımın olmasını sağlayabilir.

Eğer web sitenizin yükselmesini ve yalnızca iyi görünümlü bir web sitesinden öte yüksek performansa sahip bir işletme kimliği olmasını istiyorsanız, bunlardan çok daha fazlasına ihtiyacınız olacak. İhtiyacınız olan şey sahnenin arkasına gerçekten hakim olan, görünmeyen ama kritik olan ve web sitenizi üst sıralara taşıyacak tüm o detaylarla ilgilenecek bir tasarımcı.

Şablonlar Büyülü Değildir

web tasarım şablonları

Web sitenize güçlü bir şekilde bağlı olan bir elemanla başlayalım. Şablonlar yeni bir web sitesi yapmak için gerçekten kolay bir yoldur ve eğer arayüze hakimseniz birkaç saat içinde bir web sitesi yapabilirsiniz.

Ne yazık ki parlayan her şey altın değildir. Şablon kullanmak kolay olabilir ancak birçok eksisi vardır ve sınırlayıcı bir seçenektir. Size sunulan onlarca özelleştirme; karmaşık web siteleri ve zayıf kullanıcı deneyimi elde etmenize sebep olabilir.

Bu duruma ek olarak, şablonların arkasındaki kodlar olması gerektiği kadar temiz olmayabilirler ve eğer geçekten iyi çalışan bir web sitesi istiyorsanız bu durum oldukça büyük bir sorun olabilir. Özellikle de şablonun amacına hizmet etmeyen bazı özellikleri tasarımınıza eklemeye çalışırsanız, büyük olasılıkla karmaşık bir kodla ve organize olmamış bir web yapısıyla karşılaşacaksınız.

Bunun bir sonucu olarak da arama motorlarındaki performansınız sınırlanacak, kullanıcı deneyimi keyif verici olmaktan çıkacak ve bu durum markanıza olumsuz olarak yansıyacaktır.

Web Sitenizin Başarısının Motoru İyi Kodlamadır

web sitesi kodları

Bir kere web siteniz mükemmel göründüğünde ve özellikler doğru çalıştığında her şeyin kusursuz olduğunu düşünebilirsiniz ama ne yazık ki, olay her zaman bundan ibaret olmayabiliyor.

Kodlama, gözlerinizle görebileceğiniz bir şey değil ama kodlamanın web sitenizin performansı üzerindeki etkisi beklediğinizden çok daha büyüktür.

Eğer web sitenizin altında kötü bir kodlama yatıyorsa, Google ve diğer arama motorları web sitenizdeki bilgiye erişme konusunda sorun yaşayabilir. Tabii bu durumda web siteniz arama sonuçlarında olması gerektiği yerde görünmeyebilir. Bunun bir sonucu olarak da organik trafikleriniz işletmenizin ihtiyacı olan noktadan oldukça uzak olacaktır.

Eğer kodlarınız gerçekten dağınık, kalabalık veya bozuksa arama motorları sizi ciddiye almayabilir ve sonuçlarda hiç görünmeyebilirsiniz.

Farklı Tarayıcılara Hitap Edin

Bu noktada kodlama olayını tekrar düşünmemiz gerekebilir. Her bir tarayıcı web sitenizin kodlarını farklı şekillerde çevirir. Web sitenizin Chrome'da mükemmel görünmesi, FireFox'da, Safari'de veya diğer tarayıcılarda da aynı sonucu alacağınız anlamına gelmiyor.

Bazı tarayıcılarda tasarımınız bozulabilir veya bazı özellikler hiç çalışmayabilir.

Bu sorun yalnızca HTML, CSS ve farklı tarayıcı sıkıntıları hakkında bilgiye sahip tasarımcılar ve geliştiriciler tarafından çözülebilecek türden bir sorundur. Web sitenizin trafiklerini olması gereken noktaya getirmek için tasarımınızın test edilmesi düzeltilmesi gerekir.

Tasarım Hala Önemlidir

web siteleri için tasarım

Bahsettiğimiz bütün o teknik özellikler önemli ama bu, tasarımın önemli olmadığı anlamına gelmiyor. Web sitenizin görünüşünün ziyaretçiler üzerinde oldukça güçlü bir etkisi vardır.

Bir web uzmanı yalnızca web sitenizin görünüşüyle değil, aynı zamanda nasıl organize olması gerektiğiyle de ilgilenir. Çünkü iyi bir web tasarımı hedef odaklıdır. Çalıştığınız web ajansı işletmenizin hedeflerini anlamalı ve tasarımınızdaki her bir elemanı bu hedef doğrultusunda düzenlemelidir.

Profesyonel bir web sitesi tasarımcısı kullanıcıların online etkileşimlerinin nasıl olduğunu, hangi web sayfalarının onlar üzerinde daha etkili olduğunu ve hangi elemanların onları eylemlerini tamamlamaya yönlendireceğini bilmelidir. Web sitenizi şekillendirirken yalnızca hangi elemanın daha güzel görüneceğini değil, ziyaretçilerinizin psikolojisini de düşünmeniz gerekir.

Hız Bir Zorunluluktur

web sitelerinin yüklenme hızı

Web kullanıcılarının %47'si bir web sayfasının 2 saniye veya daha kısa sürede yüklenmesini bekliyor ve bunların %39'u beklenen süre aşıldığında sayfanızı terk ediyor.

Hız konusunun web siteniz için hayati önem taşıdığı gerçeği tartışmaya açık bir konu değil. Hızlı yüklenen web siteleri birçok faktörü birden içeriyorlar. Bu konuda da -çoğunda olduğu gibi- kodlar oldukça önemli. Ayrıca sayfaların gereksiz elemanlarla dolu olmaması, görsellerin optimize edilmiş olması, hosting ayarlarının doğru şekilde biçimlendirilmiş olması gerekiyor ve liste yalnızca bunlardan ibaret de değil.

Web sitenizde yalnızca 1 saniyelik bir farkın nasıl bir değişiklik yapabileceğini tahmin edemezsiniz, hem negatif hem de pozitif olarak. Web sitenizin hızını optimize etmek için kodlamanın gerçekten ne demek olduğunu bilen bir profesyonele ihtiyacınız var.

Tasarımınızı Esnek (Responsive) Yapın

farklı cihazlar için web tasarımları

İnsanlar internete birçok farklı cihazla erişiyorlar. En sevdiğimiz web sitelerine hem mobilden, hem de masaüstü cihazlarımızdan ulaşabilmek isteriz. Gerçek hayatta bir web sitesinin herhangi bir ekran boyutunda görüntülenebilmesi karmaşık bir süreçtir ve bu sürece "esneklik (responsiveness)" denir. Web sitenizin, hedef kitlenizin tamamına ulaşabilmesi adına, %100 esnek olması gerekiyor.

Web sitenize mobil cihazı üzerinden ulaşmak isteyen bir kullanıcının menüleri veya görselleri göremediğini veya anormal boyutlarda gördüğünü hayal edebiliyor musunuz?

Çarpıcı Görseller ve Videolar

web tasarımlarında görsellik

Web siteniz için görsellerin ne kadar önemli olduğu konusu defalarca dile getirilmiştir. İyi bir şekilde seçilmiş video veya görsel, hedef kitlenizi eğlendirecek, istediğiniz mesajı iletecek ve kullanıcılarınızı istediğiniz eyleme yönlendirmenize yardımcı olacaktır.

Düşünmeniz gereken şeyler kullanacağınız resimlerin veya videoların kalitesiyle sınırlı değil. Bütün medya elemanları web için optimize edilmiş olmalıdır.

Doğru görüntülendiklerinden ve hızlı yüklendiklerinden emin olmak için görsellerin doğru boyutlarda ve doğru formatlarda olduğundan emin olmalısınız.