Kullanılabilirlik Vs. Kullanıcı Deneyimi: Fark ne?
Bir web sitesi, uygulama veya başka bir ürün oluştururken, asıl amacınız kullanıcınızın ihtiyaçlarını karşılamaktır. Böyle yapmak için, ürünün kullanımının kolay olmasını istersiniz - ama bu kadar değil. Ayrıca uygun olmasını, erişilebilir, güzel, benzersiz, değerli, hoş, ve daha birçok şey istiyorsunuz. Neden?
Çünkü kullanımı kolay bir şey mutlaka iyi bir kullanıcı deneyimi sağlamaz. Örneğin WhatsApp'ta silme özelliğini kullanın. Yanlış sohbete bir mesaj gönderdiğinizi veya yazım hatası yaptığınızı varsayın. Mesajı silmek için, mesaja dokunup basılı tutabilir ve “sil” i tıklayabilirsiniz. Yeterince kolay, değil mi?
Sorun, mesajın teknik olarak silinmemesidir. Sadece engellenir ve aşağıdaki metin satırı ile değiştirilir: “Bu mesaj silindi” - bu, mesajı ilk etapta silme amacını yener.
İnternette UX başarısızlıklarının daha kötü örnekleri var. Hepsini kıkırdıyorum, aynı zamanda kullanıcı deneyimi için tasarım yapmanın zor olduğunu da bilin.
Nedenin bir kısmı, kullanıcı deneyiminin bu kadar geniş bir terim olmasıdır. Bir tanım ararken, genellikle kullanılabilirlik gibi diğer terimlerle birleştirilmiş olduğunu fark etmiş olabilirsiniz.. Herhangi bir yanlış anlamayı açıklığa kavuşturmak için, kullanılabilirliği ve kullanıcı deneyimini tanımlayalım ve aşağıdaki temel farklılıklara bakalım.
Kullanılabilirlik ve Kullanıcı Deneyimi
Kullanılabilirlik, bir kullanıcının belirli bir hedefe ulaşmak için bir ürünü ne kadar başarılı bir şekilde kullanabileceğini ifade eder. Kullanıcı deneyimi, son kullanıcının bir ürünle ilgili tüm deneyimini kapsar - sadece ürünün ne kadar iyi çalıştığını değil, ama nasıl çalışmasını beklediler, onu kullanma konusunda nasıl hissediyorlar, ve genel olarak şirket hakkında nasıl hissettiklerini.
Temel olarak kullanıcı deneyimi tüm pastadır, ve kullanılabilirlik bu pastanın sadece bir şeridi. UXMatters için bir makalede UX stratejisti ve mimar Frank Guo"ya göre, diğer üç dilim değerdir, evlat edinilebilirlik, ve arzu edilirlik.
Kullanılabilirliğe, daha sonra bir bütün olarak kullanıcı deneyimine daha yakından bakalım.
Kullanılabilirlik Nedir
Kullanılabilirlik, bir müşterinin belirli bir hedefe ulaşmak için bir ürünü ne kadar kolay öğrenebileceğini ve kullanabileceğini ifade eder. Örneğin, bir ziyaretçi e-ticaret sitenizdeki ödeme işlemini kolayca tamamlayabilir mi? Blogunuzda belirli bir gönderi bulabilirler mi?
Kullanılabilirlik testi, ürününüzün genel etkinliği ve verimliliği ile kullanıcının üründen memnuniyeti hakkında kullanıcı geri bildirimi toplamanızı gerektirir. Bir kullanılabilirlik çalışması sırasında, bir moderatör genellikle katılımcılardan bir dizi görevi tamamlamalarını ister. Ekibin geri kalanı, bu görevleri tamamlarken kullanıcıları gözlemleyecek ve nerede sorunlarla karşılaştıkları hakkında notlar alacaktır., karışıklık yaşamak, veya ürünün işlevselliğinden memnun olmak.
Bu sürecin bir kısmını otomatikleştirmenize yardımcı olabilecek birçok kullanılabilirlik testi aracı vardır., veya uzak yap. Örneğin Hotjar, ısı haritaları, ziyaretçi kayıtları, dönüşüm hunileri, geri bildirim anketleri, gelen geri bildirim ve daha fazlası gibi araçlara sahip hepsi bir arada analiz ve geri bildirim yazılımıdır. İşte gelen geri bildirim özelliklerinin bir demosu.
Tüm bu araçlar, web sitenizin veya ürününüzün kullanılabilirliğini iyileştirmek için içgörüler sağlayacaktır.. Gezinme yapınızı değiştirebilir, kafa karıştırıcı simgeleri tanımlayabilir veya bu sonuçlara göre düğme kopyasını ayarlayabilirsiniz.
Kullanılabilirlik açıkça kullanıcı deneyimini etkilerken, tüm deneyim değil. Kullanıcı deneyimini aşağıda tanımlayalım.
Kullanıcı Deneyimi Nedir
Kullanıcı deneyimi - genellikle UX olarak kısaltılır - bir kullanıcının bir şirketin ürünüyle etkileşiminin ve algısının tüm yönlerini ifade eder, Hizmetler, veya marka.
Kullanılabilirliğin amacı kullanımı kolay bir ürün yaratırken, UX'in amacı kullanıcıyı ürünü kullanmadan önce, sırasında ve kullandıktan sonra mutlu etmektir. Bu küçük bir başarı değil.
Bu nedenle UX tasarımı, kullanıcı yolculuğunun her temas noktasını araştırmak, planlamak, test etmek ve iyileştirmek için yinelemeli bir süreçtir. Bu sürecin her aşamasında, kullanıcı testi yapmanız gerekecek.
Kullanıcı testi, kullanıcıların ne yaptığını ve ürünü kullanırken nasıl hissettiklerini değerlendirmenizi gerektirir, baştan sona. İşte kullanıcılara sorabileceğiniz bazı sorular:
- Ürünü kullanmaya başlamak kolay mı?
- Kullanıcı arayüzü sezgisel mi?
- Ürünü kullanarak farklı görevleri tamamlayabilir misiniz?
- Ürünü kullanırken meşgul muydunuz?
- Ürünü kullanmak eğlenceli mi?
- Ürün hayatınıza değer katıyor mu?
- Ürünü tavsiye eder misiniz?
Kullanıcı testleri, kullanılabilirlik testlerinin yanı sıra anketler, A/B testi, odak grupları ve beta testlerini içerir.
Bu farklı geri bildirim kaynaklarını toplamak için kullanabileceğiniz birçok kullanıcı test aracı vardır.. Tam Hikaye, Örneğin, kullanıcıların web tasarım ile nasıl etkileşimde bulunduğunu görmenizi sağlayan bir masaüstü nitel analiz çözümüdür, dönüşüm fırsatlarını belirleyin, ve bir hata veya kilitlenme meydana gelip oluşmadığını öğrenin.
Kullanılabilirlik ve Kullanıcı Deneyimi Arasındaki Farkı Anlamak
İnsanların kullanılabilirliği ve kullanıcı deneyimini ayırt etmeye çalıştıkları düzinelerce yol vardır.. Kullanılabilirlik bilimdir; kullanıcı deneyimi sanattır. Kullanılabilirlik bir otoyoldur; kullanıcı deneyimi kıvrımlı bir dağ yoludur. Ve bunun gibi.
Anlaşılması gereken en önemli şey, kullanılabilirliğin kullanıcı deneyiminin bir alt kümesi olduğudur. Kullanılabilirlik olmadan, mükemmel bir kullanıcı deneyimi sağlayamazsınız. Ancak yalnızca kullanılabilirliğe odaklanmak da mükemmel bir kullanıcı deneyimi sağlamaz.