Ux Tasarım İlkeleri

UX sürekli değişen bir alandır, ancak temel UX tasarım ilkeleri aynı kalır. Tasarımcılar ayrıca görsel denge açısından ne istediklerini belirlemelidir. Açık ve özlü olmak çok önemlidir, (less is more) daha azı daha fazladır! Tasarımınızın sezgisel olmasını istemelisiniz ve en önemlisi tasarımınız kullanıcının ihtiyaçlarını karşılamalıdır.

UX trendlere ve yeni teknolojiye tabi olsa da, aynı kalan birkaç temel ilke var. Bunlar, tasarımcıların tutarlı ve odaklanmış bir metodoloji aracılığıyla çeşitli sorunlara bakmalarına yardımcı olur.

  • Bağlamsal olun: Bireylerin kullanıcı yolculuklarında tam olarak nerede olduklarını bilmelerini istersiniz. Asla kaybolmuş veya bunalmış hissetmemeliler. Web tasarımınız yolculukları boyunca onlara rehberlik etmek için orada olmalı.
  • İnsan olduğunuzu hissettirin: Hiçbir kullanıcı bir makine ile etkileşime giriyormuş gibi hissetmekten hoşlanmaz. Markanızın kişiliğini ve ulaşılabilirliğini gösterirseniz, son kullanıcının güvenini kazanırsınız.
  • Bululabilir olun: Kullanıcılar zaman kaybetmek istemez. Başarılı bir UX tasarımı ile, işinizi bulmak ve gezinmek kolay olmalıdır.
  • Kolay olun: Tutarlı ve anlaşılır olmak, kullanıcılarınız için uzun bir yol kat edecektir. Kullanıcılarınızla keyifli ve kolay deneyimler sunarak sağlıklı ilişkiler kurarsınız.
  • Basit olun: Abartmayın. Göz boyamak için gereksiz görseller ve gereksiz açıklamalar yapmayın. Sadede gelin. Herkesin dikkat süresinin çok kısa olduğunu aklınızdan çıkartmayın.

Bu ilkeler, UX tasarım sürecinin her aşamasında size rehberlik edecektir. Bu aşamaların her birini aşağıda tek tek inceleyelim.

temel UX tasarım ilkeleri

Ux Tasarım Süreci

UX tasarım sürecinin genellikle dikkate alınması gereken birkaç aşaması vardır. UX tasarımı, tüm bu aşamalarda insan merkezli, müşteri deneyimini temel alan bir web tasarım yaklaşımnı benimser. Bu, tasarladığınız kişilerin ihtiyaçlarını göz önünde bulundurmakla ilgilidir., karşılaştıkları sorunu çözmek için çok çeşitli çözümler bulmak, kullanıcıların test etmesi için prototipler tasarlamak, ve son olarak kullanıcı için en iyi çözümü uygulamaya koymak. Soruna kullanıcı perspektifinden bakıp onları göz önünde bulundurarak tasarlarsanız, benimsemek isteyecekleri çözümler yaratacaksınız.

Aşağıdaki tasarım sürecinin her aşamasına daha yakından bakalım.

1. Kullanıcılarınızın Yaşadığı Sorun Noktalarını Anlayın

UX tasarımı kullanıcı deneyimini iyileştirmekle ilgili olduğundan, ilk adımınız kullanıcıların zorluklarının ve beklentilerinin neler olduğunu bulmaktır. Sorunların ne olduğunu anladıktan sonra, onlar için çözebilirsiniz.

UX tasarım sürecinin bu aşamasında empatinin rolü çok büyüktür.

“Çeşitli geçmişlerden gelen ve onlarla farklı deneyimler getiren kullanıcı gruplarıyla çalışacaksınız. İşiniz neden oldukları gibi davrandıklarını anlamaya çalışmaktır, bu davranışı değiştirmeye veya etkilemeye çalışmak değildir.”

Bu önemli kullanıcı araştırmasını toplamak için alabileceğiniz birkaç yaklaşım var.

Röportajlar

Hedef kitlenizi anlamanın en iyi yollarından biri onlarla aynı odada olmaktır. Kullanıcı görüşmeleri genellikle mevcut bir site veya ürüne göz atan bir grup kullanıcıyı veya hatta bir rakibin ekibinizin üyeleri gözlemlerken gerektirir. Bu şekilde, ekibiniz insanların bir web sitesi veya ürünle nasıl etkileşime girdiğini izleyebilir ve gerçek zamanlı olarak geri bildirim toplayabilir. Bu, sizin ve ekibinizin fark etmediği iyileştirme alanlarını ortaya çıkarmanıza yardımcı olabilir. Belki kullanıcılar ana sayfanızdaki CTA düğmesine bakıyor gibi, veya belki bir web sitesinde gezinmek için bir arama kutusu istiyorlar. Daha sonra bu geri bildirimi tasarım sürecinize dahil edebilirsiniz.

Yüz yüze görüşmeler bir seçenek değilse, her zaman uzaktan kullanıcı testi oturumları düzenleyebilirsiniz

Online Anketler

Görüşmeler, küçük bir kullanıcı grubundan zengin içgörüler elde etmek için ideal olsa da, çevrimiçi anketler, daha geniş bir kitleden geri bildirim toplamanın harika bir yoludur. Anketler, hedef kitlenizin bir örneğine gönderilen bir dizi hedefli sorudan oluşur. Bir form modülü kullanarak hazırlayabileceğiniz bu sorular evet/hayır, çoktan seçmeli, onay kutusu, açılır menü, sıralama, sıralama ölçeği ve metin kutusu dahil olmak üzere çeşitli şekillerde olabilir. Çevrimiçi anketler genellikle formlar aracılığıyla dağıtılır, ve sonra bir veritabanında derlenir, böylece siz ve diğer paydaşlar bunları inceleyebilirsiniz.

2. Personalar Oluşturun

Artık tüm bu kullanıcı araştırmalarına sahip olduğunuzda, özetlemek isteyeceksiniz. Personalar oluşturmak, bunu yapmanın harika bir yoludur. Alıcı personas olarak da bilinir, bu kişiler, ideal müşterilerinizin verilere ve araştırmaya dayalı yarı kurgusal temsilleridir. Alıcı personeli, mevcut ve potansiyel müşterilerinizi daha iyi anlamanıza yardımcı olur, böylece ürünlerinizi, hizmetlerinizi, içeriğinizi ve mesajlarınızı özel ihtiyaçlarını, davranışlarını ve endişelerini karşılayacak şekilde uyarlayabilirsiniz.

Bu kişiler, ekibinizdeki herkesin anlamasını sağlamaya yardımcı olur, hatırlar ve tasarım süreci boyunca son kullanıcıyı merkeze alır.

3. Kullanıcı Yolculuklarının Haritasını Çıkarın

Kullanıcıları farklı karakter türlerine göre kategorilere ayırmalısınız. Her kullanıcı benzersizdir. Bu, farklı kullanıcıların sitenizle farklı şekillerde etkileşim kuracağı anlamına gelir - aynı hedefe sahip olsalar bile. Şirketinizdeki bir işe başvurmak istediklerini varsayalım. Bazıları ana sayfanıza gidebilir, gezinme çubuğunuzdan Kariyer'i tıklar, ve ardından iş ilanlarınıza göz atar. Diğerleri şirketinizin adını ve Google'da “kariyer” kelimesiyle aratabilir.

Amacınız, kullanıcılarınızın birincil hedeflerini belirlemek ve hedeflerini tamamlayabilmelerini sağlamaktır. Yani bir e-ticaret sitesi, Örneğin, bir müşterinin bir satın alma işlemini tamamlamak isteyebileceği tüm farklı yolları belirlemesi ve sitelerinin her adımda bunları etkinleştirdiğinden emin olması gerekir. Müşterinin bir online ödeme işlemini masaüstünde, tablette ve mobil cihazda tamamlayabilmesini sağlamak için işlevsellik sağlamak, planlamanız gereken senaryolardan yalnızca birkaçıdır. Bu aşama için muhtemelen çok sayıda renkli post-it notuna ihtiyacınız olacak.

4. Web Sitesi Wireframe: Skeç Şeması Oluşturun

Artık kullanıcı yolculuklarını kağıt üzerinde eşleştirdiğinize göre, bunları web sitesi skeçleri ve prototiplerle gerçek ürününüzde haritalamanın zamanı geldi. Bir wireframe şemasını, ürününüzün veya web sitenizin bir taslağı olarak düşünebilirsiniz.

Web tasarım arayüzü veya ürününüz için bir wireframe oluştururken, ana özelliklerinizi nasıl görüntülemek, alan ayırmak, görüntü ve içerik sunmak istediğinizi ve bu düzenin kullanıcının renk şemaları gibi tasarım öğelerini tanıtmadan önce hedeflerine ulaşmasını nasıl yardımcı olduğunu (veya engellediğini) çizebilirsiniz.

Ürününüzün işlevselliğini ve amaçlanan kullanıcı davranışını bu aşamada değerlendirmek, tasarım sürecinde çok ilerlemeden önce, daha sonra dönüşüm veya satışların önüne geçebilecek olası sorunları veya eksik özellikleri bulmanıza yardımcı olabilir. Bu şekilde kolayca değişiklik yapabilir, diğer paydaşlardan onay alabilir ve tasarım sürecinin bir sonraki aşamasına güvenle geçebilirsiniz.

Wireframe zaman içinde değişir. Bazıları kalemle elle çizilir, diğerleri Inkscape ve GIMP gibi ücretsiz yazılım araçlarıyla oluşturulurken, diğerleri Sketch ve Canva gibi ücretli yazılım araçlarını kullanır.

5. Prototiplemeye Başlayın

Kodlama başlamadan önce bir prototipi ürününüzün veya web sitenizin son taslağı olarak düşünün. Son sürüm değil, ancak ürünü piyasaya sürülmeden önce tam olarak test edebileceğiniz ve yönetime ve diğer paydaşlara gösterebileceğiniz kadar yakın olmalı.

Bir tel kafes (wireframe) aksine, bir prototip yazı tipi, görüntüler, simgeler ve renkler içerecektir. Bu aşama estetiğe daha az, kullanıcı akışına daha çok odaklanmıştır. Prototipler etkileşimli olmalıdır. Kullanıcılar ve diğer paydaşlar ürünün gerçek hayatta nasıl çalıştığını deneyimleyebilmelidir.

Ödeme işleminizin çok fazla tıklama gerektirip gerektirmediği veya ana sayfanızda gezinmenin zor olup olmadığı gibi sorunları ortaya çıkarmak için bu aşamada daha fazla kullanıcı testi yapacaksınız. Muhtemelen bu aşamada navigasyon ve diğer işlevleri deneyecek ve çok sayıda yineleme üreteceksiniz.

Bir prototip ve sonraki yinelemeler oluşturmak için Adobe XD, InVision veya ücretsiz Justinmind gibi özel bir araç kullanmanız gerekir. Bu noktadan sonra, kodlama başlayabilir, böylece prototipinizi bir kullanıcı arayüzü oluşturacak tasarımcılara ve geliştiricilere ileteceksiniz.

Ux Çıktıları

UX çıktıları, bir UX tasarım sürecinin çeşitli çıktılarıdır. Tasarımcı ve ekip, bu çıktıları inceleme için dahili bir ekibe ve harici müşterilere üretmesi ve sunması gerekecektir. Bu işlem tasarım sürecinde veya proje tamamlandıktan sonra devam edebilir.

Gerçekleşen çalışmanın somut kayıtları olarak, UX çıktıları tasarım sürecinin kritik bir parçasıdır. Bu çıktılar, UX tasarımcılarının tasarım fikirlerini ve bulgularını etkili bir şekilde iletmelerine yardımcı olur, ve paydaşlara değişiklik ve iyileştirmeler için neden önerilerde bulunmaları gerektiğini açıkça belirtin.

1. Kullanıcı Araştırması

Kullanıcı ihtiyaçları, eğilimleri, ve motivasyonlar farklı kullanıcı araştırmaları ile belirlenebilir. Bu, kullanıcı test oturumlarından ve odak gruplarından alınan nicel ve nitel verileri içerebilir. Kayıt akışlarıyla ilgili geri bildirimi detaylandırabilir, işe alım süreci, ve müşteri hizmetleri soruları gibi her aşamayı içermelidir.

Amaç, hem sitede neyin işe yaradığına hem de nelerin geliştirilebileceğine dair ayrıntılı bir analiz yapmak ve bunların hepsinin kullanıcılardan toplanan bilgilerle desteklenmesini sağlamaktır. Araştırmacılar, cihazlarını kimin kullanacağını doğru bir şekilde belirlemelerine yardımcı olmak için gerçek kullanıcı verilerine dayalı alıcı kişileri oluşturabilir. Kullanıcı araştırması yoluyla, tasarımcılar kullanıcıyı anlar ve empati kurar.

2. Rakip Değerlendirmesi

Rakiplerinizin güçlü ve zayıf yönlerini değerlendirmek, kendi UX stratejinizi geliştirmenin bir yoludur. Bunu yapmanın harika bir yolu, rakiplerinizin etkileşim tasarımını detaylandıran, tuzakları ve kaçırılan fırsatları nerede gördüğünüzün bir analizini sağlayan rekabetçi bir analiz raporu oluşturmaktır.

3. Etkileşim Tasarımı

Verilebilir bir etkileşim tasarımı bir prototip şeklinde gelebilir, böylece insanlar siteyle etkileşimlerin nasıl gerçekleşeceğini gözden geçirebilir - insanların temel görevleri nasıl tamamlayacağını gösterir. Bilgi almak, bir ürün kullanmak, bilgi bulma akışı veya ürünün kullanımının ne kadar kolay olduğu. Prototipinizin nihai ürüne mümkün olduğunca benzer olmasını istersiniz.

4. Bilgi Mimarisi

IA (information architecture), yani bilgi mimarisi, bilgi alma ve anlaşılması kolay bir şekilde organize etme sürecidir. Büyük web siteleri için bu özellikle önemlidir, çünkü hangi içeriğin var olduğunu ve ziyaretçileriniz için mantıklı bir şekilde nasıl düzenleneceğini anlamanız gerekir. Sonuç bir içerik envanteri olabilir, önerilen gezinme ile site haritası, veya ziyaretçilerin bir sitede nasıl hareket ettiğini gösteren örnek kullanıcı akışları içerir.

Artık bir müşterinin veya yöneticinin bir UX tasarımcısından isteyebileceği farklı çıktıları anladığımıza göre, tartışmasız en önemlisine daha yakından bakalım: UX araştırması.

Kullanıcı Deneyimi Araştırması

Araştırma olmadan, tüm bu kullanıcının ihtiyaç duyduğu ve istediği şeylere odaklanmak imkansız olurdu. UX araştırması, kullanıcıların ve ihtiyaç duyduklarının araştırılmasıdır, UX tasarım sürecinde, kullanıcı deneyimi araştırması ile bilgilendirilen şirketler ve tasarımcılar, kullanıcılar için neyin işe yaradığına ve nelerin değiştirilmesi gerektiğine dair belirli sonuçlara varmak için bu araştırmayı kullanır. Şirketlerin ve tasarımcıların UX araştırması yapmasının birkaç yolu vardır.

Kullanılabilirlik Testi

Kullanılabilirlik testi, bir ürünün gerçek kullanıcılar üzerinde test ederek ne kadar başarılı olduğunu değerlendirir. Şirketlere bireylerin bir ürünü veya sistemi nasıl kullandıkları ve bu ürün veya sistemin o kullanıcı için nasıl çalıştığı konusunda gerçek girdi sağlar. İki tane kullanılabilirlik test yöntemi vardır.

Koridor kullanılabilirlik testi, şirketlerin ve araştırmacıların şirketinizi veya ürünlerinizi bilmeyen kullanıcılardan bilgi almaları için hızlı ve ucuz bir yoldur. Rastgele bireyler ürünleri kullanır ve deneyimleri hakkında geri bildirimde bulunur.

Uzaktan kullanılabilirlik testi, şirketlerin doğal ortamlarında (evlerinde veya ofislerinde olduğu gibi) kullanıcılarla araştırma yapmalarına olanak tanır. Bu testler şirketin seçtiği herhangi bir şekilde yönetilebilir.

Kullanılabilirlik Testi Araçları

Kullanılabilirlik testi araçları, araştırmacıların ve tasarımcıların kullanıcılardan doğru geri bildirimleri derlemelerine ve ardından veriye dayalı değişiklikler yapmak için bu geri bildirimi analiz etmelerine olanak tanır. Sitenizin veya ürününüzün kullanımının ne kadar kolay olduğunu test etmenize yardımcı olabilecek bir araç arıyorsanız şu seçeneklere göz atın:

  • Crazy Eggs: Bu araç, şirketlerin web sitelerinde kullanıcıların tam olarak neye tıkladığını görmelerini sağlar. Crazy Egg ayrıca site ziyaretçilerinin tam olarak nereden geldiğini kaydeder, coğrafi konum dahil, ve başka bir siteden yönlendirilmişlerse bu bilgiyi de içermektedir.
  • Hotjar: Bu araç, kullanıcı deneyimini iyileştirmenin yolları hakkında genel bir bakış sağlamak için analitik ve geri bildirimi birleştirir. Bunu ısı haritaları (heatmaps) kullanarak yaparlar, ziyaretçi oranları, dönüşüm hunileri, ve dahası çok sayıda bilgi sağlarlar.

ux tasarım ilkeleri nelerdir

Sosyal Medya Hesaplarımız

Sosyal medya hesaplarımızı takip ederek fırsatlardan haberdar olun, ücretsiz web tasarım kampanyalarını kaçırmayın.

facebook twitter İnstagram youtube linkedin Bulutpress Pinterest Sayfası